Fond za razvoj donosio odluke pod uticajem izvršne vlasti

 

Savet za borbu protiv korupcije je analizirao poslovanje Fonda za razvoj Republike Srbije sa aspekta nedozvolјenog političkog uticaja na postupanje rukovodstva Fonda. Velika ovlašćenja pojedinaca u raspodeli sredstava Fonda za razvoj Republike Srbije i odsustvo kontrole trošenja tih sredstava, dovode do korupcije velikih razmera. Direktno kreditiranje po izuzetno povolјnim uslovima, konkretnih pravnih i fizičkih lica, izuzetno je podložno raznim uticajima. Ti uticaji su najčešće političke prirode, koja je i najveći generator korupcije, navodi se u Izveštaju.

                                                  Otvaranje centrale Republičkog fonda za razvoj u Nišu 2010. godine

 

Među zaključcima i preporukama Saveta navodi se sledeće:

Uticaj izvršne vlasti na poslovnu politiku Fonda za razvoj nije sporadičan, već se isti može okarakterisati kao posledica težnje Vlade da svojim formalizovanim odlukama direktno utiče na konkretne kreditne poslove Fonda. Savet je utvrdio da je UO Fonda donošenjem Programa Fonda za 2013. godinu, na koji je saglasnost dala Vlada, u granicama svojih ovlašćenja definisao „kriterijume za ocenu investicionih programa“ na osnovu kojih se određuje visina kredita i iznos garancija Fonda putem sledećih elemenata:

a) Ocena finansijskog stanja i kreditne sposobnosti investitora: profitabilnost, finansijska stabilnost, tokovi gotovine, pokazatelјi likvidnosti, neto obrtni fond, pokazetelјi zaduženosti, pokazatelјi ekonomičnosti, pokazatelјi rentabilnosti, prethodna poslovna saradnja sa Fondom, uredna kreditna istorija u saradnji sa Fondom i poslovnim bankama.

b) Ekonomska ocena projekta: likvidnost projekta, opšta stopa prinosa, neto sadašnja vrednost, interna stopa rentabilnosti, vreme povraćaja ulaganja, projektovani prihod, rashod, neto dobit.

v) Ocena instrumenata obezbeđenja: validnost instrumenata obezbeđenja, vrednost instrumenata obezbeđenja.

Uprkos ustanovlјenim kriterijumima, UO Fonda je iste u potpunosti podredio direktnim političkim uticajem izvršne vlasti, tako što je u tekst Programa uneto sledeće: „Odstupanje od navedenih kriterijuma moguće je u opravdanim slučajevima gde postoji poseban interes Republike Srbije koji je utvrđen Zaklјučkom Vlade“.

Programom o izmenama i dopunama Programa Fonda za 2013. godinu koji je UO usvojio 12.07.2013. godine, na koji je saglasnost dala Vlada, ranije ustanovlјeni izuzetak od pravila je na sledeći način redefinisan: „Odstupanje od navedenih kriterijuma i uslova definisanih ovim Programom moguće je u opravdanim slučajevima u kojima postoji poseban interes Republike Srbje koji je utvrđen Zaklјučkom Vlade“.

Savet konstatuje da Zakonom o Fondu za razvoj Republike Srbije („Službeni glasnik RS“ br. 36/09, 88/10 i 119/12), Programom Fonda za 2013. godinu, odnosno Programom o izmenama i dopunama Programa Fonda za 2013. godinu nije bliže definisano odstupanje od propisanih kriterijuma plasiranja kreditnih sredstava, kao ni to šta se smatra „posebnim interesom“ Republike Srbije.

Takođe, Programom Fonda za 2013. godinu je utvrđeno da njegovo sprovođenje nadzire Ministarstvo finansija i privrede i Ministarstvo regionalnog razvoja i lokalne samouprave. Fond je u obavezi da o sprovođenju programa kvartalno izveštava Ministarstvo finansija i privrede, a da potom Ministarstvo finansija i privrede o navedenom izveštava Vladu.

Savet skreće pažnju na činjenicu da shodno odredbama Zakona o Fondu za razvoj Republike Srbije upravo ministar finansija predlaže Vladi predsednika i članove UO Fonda (član 15.). Shodno istoj odredbi za Predsednika UO Fonda može biti imenovan ministar nadležan za poslove finansija ili ministar nadležan za poslove regionalnog razvoja ili ministar nadležan za poslove privrede.

Ovim nedvosmisleno proizilazi da su članovi UO Fonda resorni ministri, da resorni ministri na sednici UO usvajaju Godišnji program rada Fonda, da Vlada čiji su članovi resorni ministri daje saglasnost na sadržaj Programa, te da sporovđenje Programa nadziru ista resorna ministarstva.

Istovremeno ministri iz resora finansija, privrede i regionalnog razvoja kao članovi Vlade ostvaruju pravo glasa kada Vlada Zaklјučkom utvrđuje postojanje „posebnog interesa“ Republike Srbije, čime se odstupa od propisanih kriterijuma i uslova kreditiranja subjekata. Predloge teksta predmetnih Zaklјučaka, koje usvaja Vlada, uglavnom prethodno pod političkim uticajem priprema Ministarstvo finansija, odnosno Ministarstvo privrede.

Odredbom člana 10. st. 4. Zakona o Fondu za razvoj Republike Srbije između ostalog propisano je: „Sredstva koja se Fondu prenose u skladu sa Zakonom o budžetu, a koja Fond ne plasira do kraja budžetske godine, vraćaju se u budžet Republike Srbije ili ova sredstva Fond može plasirati u narednoj budžetskoj godini na osnovu posebnog akta Vlade”.

Obim sredstava i kriterijume plasiranja sredstava preko Fonda u toku budžetske godine definišu resorna ministarstva u formi predloga Uredbe i Programa koji potom usvaja Vlada.

 Savet skreće pažnju da je uticaj Vlade prisutan u svim fazama poslovne politike Fonda, te da na navedeni način Vlada, direktno i indirektno, istovremeno:

 1) vrši osnivačka prava kroz formiranje UO i postavlјenje direktora Fonda;

 2) odlučuje o kriterijumima plasmana kroz davalјe saglasnosti na Godišnji program Fonda;

3) odlučuje o plasmanu sredstava kroz Uredbe koje donosi;

4) preko resornih ministarstava nadzire realizaciju Programa kreditiranja;

 5) uz ocenu da postoji „posebni interes“ odlučuje o odstupanjima od pravila koje je prethodno utvrdila kroz formu Zaklјučaka koje donosi.

Privilegovani položaj preduzeća „Beohemija“ d.o.o. Beograd u poslovnom odnosu sa Fondom za razvoj Republike Srbije, ilustrativno potvrđuje flagranto mešanje izvršne vlasti u poslovnu politiku Fonda, čime se zanemaruje celokupan normativno-pravni okvir koji uređuje delokrug poslova i procedura Fonda, minimizuje uloga Upravnog odobra i rukovodstvo te institucije izlaže nedozvolјenom uticaju.

Uzimajući u obzir da navedeno postupanje generiše sistemsku korupciju u domenu kreditiranja privatnih subjekata javnim sredstvima, a imajući u vidu portfolio Fonda, otežanu naplatu anuiteta i izostanak bilo kakve forme eksternog nadzora nad radom Fonda,

 

Savet predlaže Vladi da:

- preispita  plasiranje sredstava iz Fonda za razvoj u 2014. godini;

- izvrši reviziju svih ugovora za koje kasne anuiteti, odnosno kod kojih u 2014. i 2015. godini dospevaju anuiteti na naplatu;

- naloži Fondu da preduzme sve mere u pogledu obezbeđenja i izvršenja naplate zaostalih potraživanja Fonda;

- ne plasira milijardu dinara na ime pomoći ugroženima od poplave preko Fonda, imajući u vidu da je  Fond svojim radom do sada pokazao da nije sposoban da obavlјa  poslove iz redovne nadležnosti, pa je jasno da vanredni posao plasiranja milijardu dinara na ime pomoći ugroženima, neće izvršiti blagovremeno, kvalitetno i transparentno

 

Kompletan Izveštaj možete preuzeti ovde

 

Izvor: Savet za borbu protiv korupcije