02.07.2014.
Poskupljenje obaveznog osiguranja pri registraciji vozila za 45 odsto treba preispitati i videti da li je Udruženje osiguravača Srbije tu odluku donelo kako bi pokrilo "troškove nekih drugih šteta", izjavio je danas profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić.
On je rekao da ga je iznenadilo poskupljenje premije osiguranja od 1. jula, a još više koliko je poskupljenje, s obzirom da za to ne postoje razlozi koji se tiču saobraćaja.
Vujanić, koji je predsednik Nadzornog odbora Puteva Srbije, pozvao je Udruženje osiguravača Srbije da brojkama i matematikom objasni zbog čega je toliko poskupela premija i izrazio očekivanje da će država reagovati i proveriti razloge poskupljenja.
On je kazao da bi za toliko poskupljenje trebalo da su i troškovi po osnovu osiguranja porasli u osiguravajućim kompanijama, što se ne može zaključiti po broju saobraćajnih nezgoda i nastradalih, kao i materijalnim štetama u saobraćaju.
"Od 2001. do 2010. je drastično smanjen broj poginulih u saobraćaju, sa 1.270 godišnje na 660 i u tom odnosu je bilo smanjen i broj nezgoda i štete", istakao je Vujanić dodajući da je po toj logici premija osiguranja trebalo da se smanjuje u tom periodu.
Premija je, međutim, ostala na istom nivou i sada je drastično povećana, dodao je on.
"Moje dileme bi bile lako otklonjene ako bi dobili brojke odnosno matematiku kojom se došlo do tolikog povećanja cene osnovnog osiguranja", istakao je Vujanić.
On je kazao da u Srbiji ima više od dva miliona vozila i da bi, mereći u novcu, povećanje cene od 45 odsto značilo dodatnih oko mlion premija ili oko 70 miliona evra godišnje.
Kako je rekao, možda je potrebno povećanje cene premije za pet odsto ili više, ali osiguravajuće kuće treba to da objasne.
"Ako se nešto drugo želi pokriti ovom premijom onda je moje pitanje kao vozača - zašto bi vozači snosili troškove nekih drugih šteta koje se pojavljuju na ovim prostorima", postavio je pitanje Vujanić.
On je rekao da je reč o porezu, s obzirom da je u pitanju obavezno osiguranje i da svako poskupljenje koje je veće od pet odsto mora javno da se obrazloži.
"Jedino smo ovde preko noći, bez velike diskusije, dobili drastično povećanje cene. Mislim da će tu doći do revizije", naglasio je Vujanić.
On je doda da Udruženje osiguravača Srbije može da donese odluku o povećanju, ali i da sve naplate kontroliše država.
To udruženje je na svom sajtu navelo da je osnovni razlog za povećanje cena uticaj primene "bonus-malus" sistema, koji nagraduje dobre i kažnjava loše vozače, pošto tek nešto više od jedan odsto vozača u Srbiji ima "malus" kao sankciju za učinjene prekršaje.
Dodela bonusa vozačima bez prekršaja prouzrokovala je smanjenje premije po osnovu osiguranja autoodgovornosti.
Razlog je i uvođenje fiksne naknade za Republicki fond za zdravstveno osiguranje od pet odsto od prikupljene bruto premije, koje društva uplaćuju na račun Fonda, što je direktno umanjenje prikupljene premije.
Zatim očekivano povećanje limita za isplatu štete koje na snagu stupa od oktobra ove godine, u iznosu koji je višestruko veći od postojecih limita.
Potraživanja od društava u likvidaciji i stečaju su izuzetno visoka i mere se milijardama dinara, a isključiva je obaveza osiguravajućih društava da te, kao i iznose vezane za tekuće slučajeve neosiguranih i nepoznatih vozila, obezbede uplatama Garantnom fondu i to iz prikupljene premije po osnovu osiguranja od autoodgovornosti, kažu u Udruženju.
Osiguranje od autoodgovornosti predstavlja vrstu obaveznog osiguranja kojom se vlasnik ili ovlašćeni korisnik motornog vozila osigurava od odgovornosti za štetu koju upotrebom vozila pričini trećim licima.
Ukoliko neko pretrpi materijalnu ili nematerijalnu štetu od motornog vozila ima pravo na naknadu štete od društva za osiguranje kod kojeg je to vozilo bilo osigurano.
Izvor: Tanjug