06.05.2014.
Umesto da liberalizacijom trgovine s Evropom, odnosno padom carina, padnu i cene uvoznih automobila u Srbiji, situacija je sasvim drugačija.
Od uskršnjih praznika primenjuju se novi pravilnici o uvozu „polovnjaka” koji će dovesti do poskupljenja četvorotočkaša, a zavrzlama oko carinjenja i ostalih aktivnosti u kupovini „polovnjaka” još uvek traje.
Novosadski dileri polovnih automobilakažu da novi propisi toliko dižu cene da im ne preostaje ništa drugo nego da stave katanac na auto-placeve. Kako su nam objasnili sagovornici koji „polovnjake” dovoze iz Italije, recimo za automobil „punto” sada je prevoz skuplji oko sto evra, toliko košta i pregled vozila pre carinjenja, eko-takse po toni vozila iznose 11.000 dinara...
"Ionako je prodaja išla traljavo, a sada će tek biti katastrofa. Ne možemo da podižemo cene jer u ovoj besparici nećemo imati kupce, a ne možemo ni raditi na sopstvenu štetu", kaže jedan od prodavca „polovnjaka”, dodajući da na tržištu još nema automobila tretiranih po novim propisima, ali će cene sigurno skočiti čim se procedura ustali i prvi prođu carinu.
Odmah po stupanju Pravilnika o uvozu polovnih automobila na snagu, došlo je do zastoja i gužve na carini jer su sva polovna vozila morala najpre da prođu ispitivanja u nekoj od šest ovlašćenih institucija da bi dobila uverenje Agencije za bezbednost saobraćaja.
Ovih dana došlo je, međutim, do izmena u proceduri uvoza polovnih vozila, čime se u velikoj meri olakšava posao uvoznicima koji se time profesionalno bave, a ispitivanje „polovnjaka“ se prebacuju na kupca.
Kako prenosi sajt „Polovni automobili“, Uprava Carina poslala je ovih dana dopis u kojem se kaže da polovni automobili iz uvoza više neće morati da idu na ispitivanje u nadležnu instituciju, recimo Auto-moto savez Srbije ili Mašinski fakultet, pre samog carinjenja, već će to moći da obave i kasnije, odnosno pre prve registracije.
„Dakle, ukoliko sami uvozite automobil, ta najnovija izmena propisa vam neće značiti mnogo. Platićete ispitivanje sami, umesto da vam ga kroz cenu naplati auto-plac, registrovaćete vozilo i to je to. S druge strane, s auto-placeva je skinuta ta odgovornost. Oni će uvesti automobil kao što su to činili pre uvođenja ispitivanja, parkirati ga na svoj plac i čekati kupca“, navode „Polovni automobili“, koji imaju najveću bazu „polovnjaka“ u Srbiji. „Kada kupac stigne, njegova odgovornost će biti da odveze auto na ispitivanje, pošto bez Uverenja o ispitivanju ne može da ga registruje. Naravno, moraće da angažuje i kamion da ga prebaci na neku od lokacija gde se obavlja ispitivanje“.
Stariji polovni automobili, recimo proizvedeni pre 2002. godine, koji su i do sada morali da dobiju takozvanu homologizaciju, to jest potvrdu o ispunjenosti „Euro 3“ norme, i dalje će morati da prođu ispitivanje pre carinjenja.
Ukoliko uvoznik ne podnese Uverenje o ispitivanju, carinski postupak će se obaviti na uobičajen način. Međutim, ukoliko kasnije nastanu problemi prilikom registracije, Carina odbija svaku odgovornost.
Elem, rešavanjem jednog problema, otvoren je prostor za drugi. Jer, šta se dešava ako kupite automobil na auto-placu, odvezete ga na ispitivanje i tamo se ispostavi da nešto nije u redu?
„Većina auto-placeva garantuje legalnost, te s njima neće biti problema. Čak i ako bude, relativno lako ćete isterati pravdu, s obzirom na to da vam je prodat proizvod čija se ’neispravnost’ brzo i efikasno dokazuje postojećom dokumentacijom. Međutim, ukoliko od fizičkog lica kupite polovan automobil iz uvoza koji još uvek nije registrovan kod nas, situacija se može zakomplikovati. U slučaju da prodavac odbije odgovornost, moraćete da ga tužite, a suđenje će sigurno trajati godinama i pitanje je da li ćete ikada uspeti da nadoknadite štetu“, ukazuju „Polovni automobili“.
Još su na auto-placevima stare zalihe, a najbolje idu najjeftiniji automobili. Recimo, „fijat punto” još se na novosadskim placevima može naći za oko 2.000 evra, a biće 300 evra skuplji. Naravno, svaki automobil je priča za sebe jer se u određivanju cene vaga više parametra. Špediteri su naročito kivni na AMSS, koji je početkom godine uveo novi katalog u najmanju ruku udvostručivši dažbine. Zbog, kako kažu, nerealnog obračunavnja dažbina i nerealnog procenjivanja carinske vrednosti vozila, polovnim automobilima cena skače 500 do 1.500 evra. Naime, u katalogu su cene vozila na osnovu kojih se obračunavaju dažbine i po nekoliko hiljada evra više nego u salonima. Tako je „VNj polo” u prodaji 9.700 evra, a u katalogu AMSS-a čak 16.000 evra, navode špediteri.
Izvor: Dnevnik, B92