03.04.2014.
Blokirali su avio-saobraćaj, navukli bes putnika, kritike političara i nerazumevanje onih koji obavljaju slično teške poslove za manje para.
Ipak, piloti Lufthanze neće snositi nikakve posledice, čak će možda uspeti i da dobiju ono što traže – veće plate i beneficirani odlazak u penziju.
I dok se nacija pita jesu li nemački piloti pohlepni, predsedavajući Lufthanze Krištof Franc je već pokazao spremnost za komprimis.
''Nadam se da ćemo uskoro sesti za pregovarački sto i tamo naći za obe strane prihvatljive kompromise'', rekao je Franc tabliodu ''Bild'' danas i naglasio da bi oni želeli da se, zarad svojih putnika i kompanije, što pre dogovore.
On je priznao da je štrajk pogodio i pogađa i firmu i putnike veoma teško i da će finansijske štete po kompaniju biti u milionskim iznosima i, istovremeno, upozorio da oni nisu jedini koji mogu da lete i da postoje alternativa, ''pa bi zato učesnicima moralo biti jasno šta se ''stavlja na kocku''.
Mediji ističu da škola za pilote traje od 29 do 33 meseca i da obrazovanje košta od 60.000 do 80.000 evra, da su piloti oko 30 odsto povišica dobili u 2001. godini, posle, takođe, više štrajkova i da se piloti 60 odsto vremena u mesecu nalaze u ''letenju'', a samo trećinu vremena kod kuće.
Za pilote se, takođe, kaže da mesečno ne smeju više da lete od 80 sati i da oni lete na 235 destinacija u 78 zemalja, a koliko zarađuju pitanje je oko koga se sada ''lome koplja'', jer oni traže, između ostalog, povišicu od 10 odsto.
Statistika pokazuje da jedan pilot Lufthanze, koji je u toku svoje karijere sve uspehe ''požnjeo'' može da zaradi oko 260.000 godišnje, zajedno sa dododacima, a jedan kapetan oko 150.000.
Šta je to što je pilote Lufthanze koji, kako statistika, kaže spadaju sami vrh dobro plaćenih zanimanja u Nemačkoj, nateralo da pred Uskršnji raspust započnu najveći štrajk u istoriji te kompanije i time izazovu bes putnika i ljutnju političara, možda najbolje govori rečenica jednog od njih, koji kaže da štrajkuje, jer u starosti želi da bude finansijski osiguran.
''Štrajkujem, pošto želim da pred odlazak u penziju budem finansijski dobro osiguran'', rekao je danas tridesetčetvorogodišnji Markus Val, koji je već 11 godina pilot i koji 80 sati mesečno leti na Boingu 777 na relacijama za Njujork i Singapur.
Naglašavajući da on zarađuje nešto preko 100.000 evra godišnje, Val kaže da bi ''Lufthanza'', umesto što novac razdeljuje akcionarima, trebalo da se pobrine za svoje radnike.
Ovaj štrajk pogodio je i Lufthanzinu niskotarifnu kompaniju Džerman vings.
Tarifni pregovori neuspešno traju već dve godine, a situacija se dodatno iskomplikovala kada je Lufthanza otkazala svoje obaveze za takozvane prelazne penzije za pilote i letačko osoblje, kako bi oni prevremeno imali mogućnost da napuste profesiju. Iz sindikata pilota brane štrajk, kao sredstvo u borbi za bolje zarade i uslove rada i kažu da je njihov zahtev za 10 odsto povišice "potpuno u okviru uobičajenih zahteva" i da su piloti u proteklih deset godina ubedljivo gore prolazili nego drugi zaposleni-zemaljsko i osoblje u kabinama. Štrajk sutra završava, a tarifni pregovori - tek po okončanju štrajka, kažu iz sindikata.
Štrajk ugrožava ugled Lufthanze
Direktor Lufthanze, čiji piloti su u trodnevnom štrajku, nada se da će od subote biti normalizovan saobraćaj i da će kompanija brzo postići dogovor s pilotima.
Ovo je izjavio direktor Lufthanze Kristof Franc u intervjuu za danšnji nemački list Bild.
Lufthanza je zbog štrajka koji je počeo u sredu morala da otkaže 3.800 letova tokom tri dana, čime je pogođeno više od 400.000 putnika.
Franc je rekao da će se brzo nastaviti pregovori sa sindikatom pilota Kokpit, oko plata i starosne granice za penzionisanje, zbog čega piloti štrajkuju.
Franc je ponovio da će štrajk koštati Lufhanzu dvocifreni iznos u milionima evra, ali da ne može tačno da kaže koliko dok se ne okonča štrajk.
On je takođe izrazio zabrinutost zbog štete koja će biti naneta ugledu kompanije u kontekstu jake konkurencije u vazdušnom saobraćaju.
Lufthanza je ipak uspela da izbegne haos na nemačkim aerodromima tako što je unapred upozorila putnike i dala im mogućnost da se prevezu ili preko drugih avioprevoznika ili vozom, u slučaju unutrašnjih letova.
Sindikat Kokpit traži da se zadrži mogućnost odlaska u prevremenu penziju sa 55 godina, što uprava hoće da podigne na 60 godina od 2017. godine. Takođe pregovara o podizanju plata.
Izvor: Tanjug, B92