07.08.2014.
BIRN-ovo istraživanje pokazuje da se Srbija obavezala da plati višestruko veći iznos od onoga koji uplaćuje partnerska firma da bi ostala formalno većinski vlasnik u novoformiranom preduzeću za avio saobraćaj „Air Serbia“.
Samo u 2013. godini, prema podacima iz ugovora, Srbija je bila u obavezi da plati preko 90 miliona dolara dok je partner iz Ujedinjenih Arapskih Emirata za 49% vlasničkog udela uplatio 40 milona dolara u vidu zajma. Pored ovoga državi je ostalo da plati sva dugovanja koja su bila procenjena na preko 230 miliona dolara, stoji u ugovorima koje BIRN objavljuje.
Vlada Srbije je svoje obaveze platila mehanizmima državne pomoći, pokazuje BIRN-ovo istraživanje. Međutim, postupak dodele državne pomoći obavijen je tajnom jer je iz Rešenja o dodeli državne pomoći izostavljen niz podataka koji se tiču iznosa dodeljene pomoći. Komisija za kontrolu državne pomoći, koja je nadležna u ovom slučaju, pozvala se na Zakon o zaštiti poslovne tajne i član 22. Zakona o kontroli državne pomoći. Od kada je osnovana 2010. godine ova Komisija po prvi put nije objavila podatke o iznosu državne pomoći iako se radi o javnim sredstvima.
Takođe, u Rešenju o dodeli državne pomoći koje je objavljeno u proleće 2014. godine, nekoliko meseci pošto je postupak dodele tog novca sproveden, naveden je Kabinet prvog potpredsednika vlade kao davalac državne pomoći što je takođe u suprotnosti sa Zakonom o kontroli državne pomoći koji propisuje u članu 2. da davalac državne pomoći može da bude samo pravno lice što Kabinet potpredsednika odnosno predsednika Vlade nije.
S druge strane, godinu dana traju najave iz kabineta predsednika Vlade Republike Srbije Aleksandra Vučića da će biti objavljeni svi ugovori koje je država Srbija kao vlasnik „Jat Airways“ potpisala sa državnom kompanijom iz UAE „Etihad airways“. Vučić, prvi potpredsednik Vlade u vreme potpisivanja ugovora 01. Avgusta 2013. godine dao je kao jedno od predizbornih obećanja, u kampanji u zimu 2014. godine, da će objaviti tajni ugovor, ali se to do trenutka objavljivanja ovog teksta nije dogodilo.
Danas, kao premijer Srbije, odbija da kaže kada će to napokon da uradi, ali je rekao u intervjuu beogradskom nedeljniku NIN da će pitati svog prijatelja Šeika Muhameda Al Zajeda da ugovor obelodani. Šeik se pojavljuje kao „garant“ međudržavnog sporazuma između Republike Srbije i UAE pod čijim je okriljem i potpisan ugovor o strateškom partnerstvu nekadašnjeg „Jat Airways“-a i „Etihad airways“-a.
BIRN Srbija ekskluzivno po prvi put objavljuje nacrte svih pet ugovora koje su potpisani u avgustu prošle godine da bi pokazao i srpskoj javnosti na šta se srpska strana obavezala i šta se očekuje kao korist za srpsku stranu od ovog posla sa kompanijom iz UAE.
Kompletan tekst istraživanja i navedena dokumenta pogledajte ovde
Izvor: javno.rs